Vinnare av Lindabs Innovationspris 2020

PressmeddelandeOKT 19, 2020 08:01 CET
Jonas Blanck (till vänster) tar emot Innovationspriset av utdelare Niklas Friberg.

Lindabs nyinstiftade Innovationspris är ett pris som delas ut till ett företag, individ eller organisation med koppling till Båstad kommun, som kan visa på en innovativ och hållbar produkt eller tjänst, med kommersiell och/eller samhällsekonomisk potential som kan omsättas i praktiken.

Årets vinnare är Båstad Makerspace.

Båstad Makerspace är en kreativ verkstad riktad till barn och ungdomar som uppmuntrar till skapande, problemlösning och teknikutveckling. Verksamheten drivs ideellt och startades under våren 2019 av entreprenören Jonas Blanck.

”Jag såg att det fanns ett behov av att på ett roligt sätt öka intresset för teknik. Tekniska lösningar kommer att spela en central roll i att lösa de utmaningar som samhället står inför och vi måste väcka barns nyfikenhet för de här områdena i tidig ålder. Båstad behövde även ett komplement till idrotten där vi tidigt kan väcka ett intresse hos barn och unga som vill lära sig mer om framtidens tekniker inom 3D-printing, robotteknik och programmering”, säger Jonas Blanck.

Nicklas Friberg, ansvarig för Lindab Innovation Hub, delade ut priset under en mindre ceremoni. ”Vi på Lindab vill uppmuntra nyfikenhet och innovation, framför allt hos unga. Makerspace gör just detta genom att visa hur spännande och roligt teknik kan vara för alla åldrar. Makerspace är ett mycket bra initiativ som vi gärna vill stödja”, säger Nicklas.

Båstad Makerspace får 30.000 kr som prissumma. Det är pengar som Jonas Blanck vill använda för att skapa en innovationstävling för unga, i Båstad Makerspace regi.

En intervju med pristagaren finns på http://bit.ly/LindabInnovation2020

Läs mer om Båstad Makerspace på http://www.bastadmakerspace.se/