Lindabs samarbete med Hotel Duxiana visar att inomhusklimat är viktigt för hotellupplevelsen

PressmeddelandeDEC 17, 2019 09:41 CET
Bra luft på hotellrummet är en viktig faktor för gästerna.

I april 2019 inleddes ett samarbete mellan Lindab Innovation Hub och Hotel Duxiana Helsingborg med syftet att undersöka hotellets inomhusklimat. Hittills tyder resultaten på att inomhusklimatet är bra och en viktig faktor för helhetsupplevelsen.

– Enkätsvaren från gästerna visar att nästan alla upplever ett gott inomhusklimat, vilket är glädjande. Är det bra temperatur, luftfuktighet och ren luft sover du bättre och kan njuta mer av din hotellvistelse, säger Johan Knutsson, delägare av Hotel Duxiana.

Samarbetet mellan Lindab Innovation Hub och Hotel Duxiana startades tidigare i år med anledning av att hotellägarna vetenskapligt ville verifiera att de har ett bra inomhusklimat. Hotellet har satt inomhusklimat i det främsta rummet sedan starten 2004 och ser ämnet som otroligt viktigt. För ägarna är inomhusklimatet – temperatur, luftfuktighet och ren luft, minst lika nödvändigt som en skön säng. För några år sedan investerade hotellet i en avancerad ventilationsanläggning och Lindab Innovation Hub såg det initiativet som en öppning för samarbete. Under våren installerades sensorer i ett antal rum med olika förutsättningar. Dessa mätte bland annat temperatur och luftfuktighet, men också vilken kvalitet luften har och vilka ämnen den innehåller.

– Det finns många hotell som mäter temperaturen i rummen, men med det här samarbetet har vi tagit det ett steg längre. Hotel Duxiana ligger väldigt centralt och vi ville säkerställa att luften inte är förorenad. Luften ska vara ren och det kan vi nu verifiera att den är, säger Johan Knutsson.

Vill öka kunskap om inomhusklimat

Lindab Innovation Hub arbetar ständigt för att öka kunskapen och förståelsen kring inomhusklimat och hur viktigt det är för människors välmående. De ser samarbetet med Hotel Duxiana som väldigt positivt, och nu går samarbetet in i ett nytt skede. Under vintern 2019 och våren 2020 ska man samla in ytterligare data från sensorerna för att kunna jämföra årets varma period med den kalla och undersöka eventuella skillnader.

– Nu ska vi dyka ännu djupare ner i siffrorna och se om vi möjligen ska göra ytterligare investeringar för att göra inomhusklimatet ännu bättre. Vi vill lära oss mer och tycker att det generellt pratas för lite om inomhusklimat. Målsättningen är att gästerna ska få en riktig god natts sömn på ett hållbart sätt. Enkätsvaren vi fick in var tydliga, inomhusklimatet vi har är bra, men vi vill göra det ännu bättre. Vi vill också ta reda på om människor är villiga att betala för ett bra inomhusklimat – på samma sätt som man betalar extra för en fin utsikt, säger Johan Knutsson.

Förutom projektet med inomhusklimatet på Hotel Duxiana, diskuterar de två företagen nu att utveckla sitt samarbete inför stadsmässan H22, där de båda är partners.

– Det har hittills varit ett spännande projekt där vi har kommit fram till nya, relevanta insikter. Vi har ett intresse i att lyfta inomhusklimatet på agendan och ser framför oss att tillsammans arrangera workshops för andra aktörer under H22, det tycker jag är ett tecken på ett gott samarbete, avslutar Nicklas Friberg, Head of Lindab Innovation Hub.

Läs mer om Lindab Innovation Hub här.

Läs mer om Hotel Duxiana här.