Hoppa till huvudinnehållet
Lindab Logo
Choose languge
Logga in

Låt ventilationen matcha inredningen – Lindab lanserar designhöljen för fristående kylbafflar

PressmeddelandeNOV 22, 2022 08:24 CET
Kylbafflarna kommer med sju olika designer, här i modellen Zune.

Full flexibilitet med designfrihet är vad Lindab har eftersträvat när de har tagit fram de nya designhöljena för Plafond XD. Företaget vill erbjuda designalternativ som skapar ett optimalt inomhusklimat, men som även har ett utseende som faktiskt kompletterar rummet.

Det finns många faktorer som spelar in för att skapa morgondagens fastigheter och ventilationen är en nyckelkomponent. Oavsett om det gäller renovering, nybyggnation eller historiska byggnader med strikta begränsningar, vill Lindab erbjuda mer än bara en acceptabel lösning. Med det i åtanke har Lindab nu lanserad Plafond XD, en kylbaffellösning som kan monteras på flera olika sätt i ett rum och sen kläs in med sju stycken olika designhöljen.

– Vi vill erbjuda marknaden en större valfrihet när det kommer till designen av aktiva kylbafflar. I stället för att vara ett störande moment kan det bli en naturlig del av rummet som smälter in i rumsmiljön, eller kanske till och med ger rummet en extra dimension. Dessutom kan de enkelt flyttas om exempelvis planlösningen skulle behöva förändras, säger Magnus Jacobsson, affärsområdeschef ventilation på Lindab.

Flexibilitet är nyckeln
    Plafond XD kan installeras där du behöver den. Placera den dikt an taket, med avstånd mot taket, upp mot en vägg, eller montera ett vägg-till-vägg-hölje med rätt antal bafflar.

Aktiva kylbafflar sänker kostnaderna
    Eftersom vatten bär på betydligt mer energi än luft, kräver aktiva kylbafflar mycket mindre ventilationsdimensioner och luftmängder för att ge samma värme- och kyleffekt som ett traditionellt värme-, ventilations- och luftkonditioneringssystem (HVAC).

– Jämfört med traditionella HVAC-system är kylbaffelsystemet nästan ljudlöst och kräver lite eller inget underhåll, vilket resulterar i ett behagligare inomhusklimat och lägre livstidskostnader, fortsätter Magnus.

Interaktiv guide
    För att göra valet av modell och placering enklare har Lindab tagit fram en interaktiv guide där användaren själv kan testa att placera ut Plafond XD i olika miljöer och med olika designhöljen.

Fördelar med Plafond XD

• Sju valbara designer oberoende av baffelns prestanda och funktion
    • Separat teknik och design i samverkan för arketektonisk frihet och flexibilitet
    • Hög primärluftskapacitet med låga ljudnivåer
    • Egenutvecklat kyl-/värmebatteri med hög kapacitet
    • JetCone - Patenterat luftregleringssystem med stort arbetsområde för enkel injustering
    • Divergerande vinklade dysor för reducering av kastlängd och minskad dragrisk
    • Euroventcertifierad prestanda för din trygghet

Se alla tillgängliga designer här.