Lindab är nominerade till Stora Inneklimatpriset 2022

PressmeddelandeMAR 30, 2022 08:50 CET
UltraLink-spjället, Bluetooth-sensorer och appar på din smartphone ger användaren möjlighet att konfigurera, övervaka och återställa upp till fem olika sensorer i alla dina rum.

Lindab och dess hållbara lösning Ultra BT är nominerad till Stora Inneklimatpriset 2022. Ultra BT är ett kontrollsystem på rumsnivå för ventilation som gör det revolutionerande smidigt att uppgradera ett CAV-ventilationssystem till ett DCV-system, rum för rum.

Lindab Ultra BT är ett behovsstyrt ventilationssystem (DCV) som kan installeras i befintliga ventilationssystem och med fullt integrerad Bluetooth-teknik styrs driften trådlöst från en app. Ultra BT använder Bluetooth-teknik och trådlösa sensorer för att skanna och anpassa sig till de aktuella förhållandena i varje rum för att skapa det optimala luftflöde som behövs och är bara aktivt när inomhusklimatet kräver det. Detta minskar energiförbrukningen och kostnaderna. Lindabs senaste studie visade att Ultra BT ger en kostnadsminskning av ventilationskostnaderna med 73%, sparar 68% energi och återbetalningstiden är på 4-5 år.

Ultra BT består av tre enheter, UltraLink-spjället (vinnare av Stora Inneklimatpriset 2017), Bluetooth-sensorer och Lindabs appar. Detta ger användaren möjlighet att konfigurera, övervaka och återställa upp till fem olika sensorer i alla rum. På så sätt går det styra allt från CO2-nivåer, luftflöde, luftfuktighet, närvaro och temperatur i telefonen.
– Det är roligt att vi på Lindab uppmärksammas för våra produkter och lösningar. Det är en bekräftelse på att vår utveckling ligger i framkant. Ultra BT är ett viktigt steg för att bli ännu mer energieffektiva och eftersom sensorerna är trådlösa gör det installationer mycket snabbare och effektivare. Normalt är installation av ett ventilationssystem tidskrävande och dyrt, men med Ultra BT blir det enkelt, hållbart och det sparar både tid och pengar, säger Torbjörn Bruzelius, strategisk produktchef, Lindab.

Vad är Stora Inneklimatpriset?
Stora Inneklimatpriset instiftades 2001 av Slussen Building Services, Svensk Ventilation, Energi- och Miljötekniska Föreningen och Svenska Kyltekniska Föreningen. Stora Inneklimatpriset - tilldelas företag eller organisation inom inneklimat, energi och vvs, som utvecklat en betydelsefull produkt, tjänst eller metodik med goda möjligheter att komma till praktisk nytta.

Produkten/tjänsten/metodiken skall vara innovativ, bidra till bra inomhusklimat och långsiktigt begränsad resursanvändning. Stora Inneklimatpriset syftar till att öka intresset för inneklimatteknik, stärka dess ställning och uppmärksamma teknik som främjar ett sunt inomhusklimat i energieffektiva byggnader.

I Stora Inneklimatprisets jury ingår representanter för de tre branschorganisationerna samt ordföranden Lars Ekberg, docent i installationsteknik och adjungerad professor vid Chalmers samt ansvarig för affärsområde Fastighetsföretag och industri vid CIT Energy Management AB.

De övriga nominerade är SmartFront, Lindinvent och Locum AB/Aera IAQ. Vinnaren presenteras under en prisutdelning på Nordbygg i Stockholm 28 april.

Läs mer om Ultra BT här.