Lindab satsar på produkter i koldioxidreducerat stål

PressmeddelandeJAN 31, 2023 13:00 CET
Först ut bland Lindabs produkter att tillverkas i CO2-reducerat stål är deras sinusplåt.

Lindab, ledande leverantör av ventilations- och byggprodukter, meddelar idag att man kommer att erbjuda produkter i koldioxidreducerat stål. Det koldioxidreducerade stålet består mestadels av återvunnet stål, produceras med 100 procent förnybar energi och har cirka 70 procent lägre klimatpåverkan än traditionellt tillverkat stål.

Stål är ett viktigt material inom byggsektorn med unika egenskaper som gör det möjligt att återvinna om och om igen utan att tappa i kvalitet. Tillverkningsprocessen för nytt stål genererar däremot stora mängder koldioxid. Lindab arbetar hårt för att minimera företagets klimatpåverkan och kommer inom några år vara ett av de första företagen i världen att ta emot leveranser av fossilfritt stål. Men redan nu tar företaget ett första steg med koldioxidreducerade produkter.

– Genom att ta fram produkter i koldioxidreducerat stål gör vi det möjligt för våra kunder att skapa hållbara byggnader ur både miljö- och kvalitetsaspekt. Vi väntar ivrigt på vår första leverans av fossilfritt stål, men vi vill göra skillnad redan nu och erbjuda marknaden den här lösningen så fort som möjligt, säger Anders Johansson, VD på Lindab Profil AB.

Det koldioxidreducerade stålet, XCarb® RRP, har cirka 70 procent lägre CO2-avtryck än traditionellt tillverkat stål enligt EPD-publikationer av tillverkaren ArcelorMittal. Stålet baseras på minst 75 % återvunnet stål och framställs i ljusbågsugnar som drivs av 100 procent förnybar energi. Stålet är belagt med det effektiva rostskyddet Magestic, som är Lindabs varumärke för zinkmagnesium.

De första produkterna

Inledningsvis kommer Lindab att erbjuda sin sinusprofil, för både fasad och tak, i det koldioxidreducerade stålet. Men under året kommer företaget att utöka sortimentet inom fler produktområden.

– Framställningen av stål har en stor påverkan på vårt klimat och vi är fast beslutna att minska vår och våra kunders miljöpåverkan. Det här är ett av många steg som vi kommer att ta på resan mot ett bättre klimat, avslutar Anders.

De första beställningarna på sinusprofilerad plåt producerat av koldioxidreducerat stål kommer att kunna tas emot redan under början av andra kvartalet 2023.