Lindab ansluter sig till Science Based Targets för att bidra till minskade utsläpp av växthusgaser

PressmeddelandeJAN 10, 2023 09:27 CET

Science Based Targets är ett internationellt ramverk för vetenskapligt baserade klimatmål i linje med Parisavtalets målsättning om att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5°C. Med undertecknandet av Science Based Targets sätter Lindab ännu tydligare mål för sitt långsiktiga arbete med att minska företagets egna, såväl som underleverantörernas utsläpp av växthusgaser.

”Att skriva under Science Based Targets visar att vi ser hållbarhet som affärskritiskt för oss. Science Based Targets anses vara den mest ambitiösa formen av klimatåtgärder ett företag kan åta sig och att sätta tredjepartsverifierade mål i linje med Parisavtalet kommer att bli ett självklart kundkrav”, säger Ola Ringdahl, VD och Koncernchef för Lindab. ”Utsläpp från ståltillverkning står för en absolut merpart av Lindabs totala utsläpp och vi har därför ett nära samarbete med ståltillverkare för att stödja utvecklingen av fossilfritt stål. Att vi idag undertecknar detta initiativ visar att vi kommer att driva på ytterligare för att ståltillverkarna ska kunna uppfylla sina ambitiösa planer.”

Nästa steg i processen är att Lindab kommer att skicka in målsättningar, inklusive ett långsiktigt netto-noll mål, underbyggda med data från både den egna verksamheten och värdekedjan, till organisationen bakom Science Based Targets för extern verifiering.

Science Based Targets (SBT) är ett samarbete mellan CDP Disclosure Insight Action, World Resources Institute, WWF och FN:s Global Compact. Förutom att SBT utvärderar och godkänner företags mål, vill man med initiativet också öka medvetenheten kring att företag tar sitt ansvar i att begränsa effekterna av den globala uppvärmningen. Idag är mer än 4000 företag registrerade av SBT.