Lindab etablerar sig i Skellefteå genom förvärvet av Nord Trade

PressmeddelandeJAN 25, 2022 09:28 CET

Lindab förstärker sin närvaro i norra Sverige genom förvärvet av sin distributör i Skellefteå. Nord Trade AB är idag återförsäljare av Lindabs byggprodukter.

Norrland är en expansiv region med storsatsningar som Northvolt, H2 Green Steel och Hybrit. Lindab har idag ingen egen närvaro i Skellefteå och får genom förvärvet en väletablerad butik och distributionspunkt på en geografiskt viktig ort. Nord Trade är återförsäljare av Lindabs byggprodukter och kommer framöver att bredda sortimentet till att även erbjuda Lindabs ventilationsprodukter.

”Vi har ett gott samarbete med Nord Trade och ser fram emot att de nu blir del av Lindab.”, säger Ola Ringdahl, VD och Koncernchef för Lindab. ”Det är ett företag med hög kundnöjdhet och god kunskap om Lindabs byggsortiment. Vi är övertygade om att de kommer bli lika uppskattade som leverantör av våra ventilationsprodukter. Vi är också mycket glada över att Nord Trades ägare och grundare, Johan Lindquist, kommer att fortsätta driva verksamheten som del av Lindab.”

”Vi ser fram emot att vara del av Lindab, som vi har en god relation med sedan länge. Vi kommer att kunna dra nytta av Lindabs breda produktportfölj, globala inköp och distributionsnät, vilket ger oss möjlighet att serva regionen ännu bättre.”, säger Johan Lindquist, ägare av Nord Trade.

Nord Trade AB omsätter ca 20 MSEK årligen och har en rörelsemarginal som är lägre än Lindabs rörelsemarginal. Nord Trade är baserade i Skellefteå.

Läs mer om Nord Trade på deras hemsida: http://www.nordtrade.se/