Lindab stöttar Rögles insatser för ett hållbart samhälle

PressmeddelandeFEB 03, 2020 15:06 CET
Lindab blir Rögles främsta partner i initiativet Grönvit hållbarhet.

Genom initiativet Grönvit hållbarhet vill Rögle bidra till ett grönare och socialt starkare samhälle. Lindab stöttar satsningen och blir nu ishockeyförenings främsta partner i arbetet.
– Lindabs stöd gör att vi kan ta ett ännu större socialt och miljömässigt ansvar för vår region, säger Kari Litmanen, kommersiell chef i Rögle.

Två av Bjärehalvöns mest kända varumärken, Rögle BK och Lindab, gör gemensam sak för ett starkare lokalsamhälle. Genom initiativet Grönvit hållbarhet arbetar Rögle BK sedan tre år tillbaka på bred front för ökad hållbarhet i regionen. Nu blir Lindab ishockeyföreningens främsta partner i satsningen.

– Grönvit hållbarhet är ett genomtänkt initiativ som utöver miljö riktar in sig på hälsa, gemenskap och sysselsättning. För ett år sedan valde vi att slå om kursen i vår sponsringsverksamhet för att fokusera på lokala initiativ riktade mot unga i vår region. Det blev helt enkelt naturligt för oss att med full kraft gå in och stötta Rögles koncept, säger Olof Christensson, ansvarig för Lindabs Division Ventilation.

Mätbara resultat

Grönvit hållbarhet anspelar på Rögles klubbfärger och rymmer en rad aktiviteter inom miljö, sysselsättning, hälsa och gemenskap. Bland annat får förskolor i regionen besök av klubbens A-lagsspelare, som tillsammans med barnen skapar inspirerande aktiviteter för en bättre miljö. Och i februari sammanförs det lokala näringslivet och arbetssökande från regionen i ishockeyföreningens hemmaarena, Catena arena. Totalt förmedlas över 800 jobb under mässan, som genomförs i nära samverkan med Ängelholms kommun.

– Lindab har gått in som utvecklingspartner i Grönvit hållbarhet, vilket möjliggör att vi nu kan ta ett ännu större samhällsansvar. Vi har alltid haft ett bra samarbete med Lindab och är väldigt glada att de väljer att stötta också detta initiativet, säger Kari Litmanen, kommersiell chef i Rögle.

– Både Lindab och Rögle har ett stort ansvar för att Bjärehalvön förblir en levande och stark region. Vi tjänar båda på det här initiativet. Men framför allt handlar det om vi vill ta vårt ansvar för det samhälle som vi verkar i. Det är precis det som är en del av Lindabs Good Thinking koncept, säger Olof Christensson