Lindab levererar ventilationssystem i fossilfritt stål till Castellum

PressmeddelandeMAR 12, 2024 07:30 CET

Lindab och Castellum har inlett samarbete kring kanalsystem i fossilfritt stål till en hyresgästanpassning i Stockholm. Lindab har, som första ventilationsbolag i världen, tagit del av en pilotleverans av fossilfritt stål från SSAB. Castellum minskar projektets klimatpåverkan väsentligt genom att välja fossilfria ventilationskanaler för sin ombyggnation.

Större delen av Castellums klimatpåverkan kommer från byggprojekt och det finns ett stort fokus på att använda klimateffektiva metoder, produkter och material i till-, om- och nybyggnation för ett minskat klimatavtryck. I en ombyggnation kommer i genomsnitt 50–80 procent av klimatpåverkan från installationer, där ventilationssystemet står för störst andel.

Fastigheten i Globen-området i Stockholm är en byggnad från 1960-talet och när möjlighet gavs att använda sig av kanalsystem i fossilfritt material med samma tekniska egenskaper och högsta täthetsklass, var det ett självklart val för Castellum i den pågående hyresgästanpassningen. Fastigheten ska stå klar för inflyttning i juni 2024.

”Samarbetet med Lindab har gett oss en bättre inblick i hur vi som fastighetsägare och beställare kan göra än mer vid installationsprojekt och hur vi tillsammans kan minska klimatpåverkan", säger Björn Röber, Chef Förvaltningsprojekt på Castellum i region Stockholm.

”Vi är mycket glada över vårt samarbete med Castellum och det vi åstadkommer tillsammans i det här projektet”, säger Ola Ringdahl, Koncernchef och VD för Lindab. ”Vi kan som enda producent leverera ventilationssystem i fossilfritt stål och intresset har varit stort. Castellum har en tydlig vilja att minska sin klimatpåverkan och det är just genom den här typen av samarbeten som vi kan minska klimatpåverkan för både Lindab och våra kunder, samtidigt som vi skapar hälsosammare inomhusklimat.”

Det fossilfria stålet kommer från SSAB och är framställt med hjälp av HYBRIT®-teknologin. Lindab har som utvald partner fått tillgång till en pilotleverans, vilket gör det möjligt att leverera produkter flera år före den planerade ordinarie produktionen av fossilfritt stål, vilken beräknas till 2026. Lindab erbjuder ventilationskanaler i återvunnet stål som del av sitt standardsortiment och ventilationskanaler i fossilfritt stål till utvalda kunder som får ta del av pilotleveransen från SSAB.

För ytterligare information, kontakta:

Matilda Isaksson
Group Sustainability Manager